اصول زندگی حقیقی
بسم الله الرحمن الرحیم
بازدید کننده ی بزرگوار! جهت مطالعه ی بهتر و کامتر مطالب این وبلاگ می توانید به وب سایت :::هم اندیشی دینی::: مراجعه بفرمایید.
سلسله درسهایی از کربلا (7)
اصول زندگی حقیقی
با روشن شدن شرایط فرهنگی ـ اجتماعی زمان امام حسین (علیهالسلام) به راحتی معلوم شود که: نهضت اباعبد الله یک نهضت فرا تاریخی است و همهی تاریخ را فرار گرفته، لذا قصهی دشمنان اباعبد الله، قصهی دشمنان بشریت است و این جبهه همیشه گشوده است. حسین (علیهالسلام) چهرهای از دشمن را میشناخت که اسلام تا ابد از طریق این چهره تهدید میشود، لذا نهضت حسینی است که میتواند تا قیام قیامت دشمنان اسلام را شکست دهد.
فرهنگ اموی ـ رومی معاویه بنا دارد روح اسلام را از کالبد آن جدا کند و به جای آن روح فرهنگ دنیادوستی و تجملگرایی را در اسلام وارد کند. یعنی بنا دارد اسلامی به مردم ارائه دهد که فقط نامی از آن باقی مانده و محتوای آن فرهنگ جاهلیت اموی است که با فرهنگ اومانیستی غربی ممزوج شده است. این فرهنگ بنا دارد رابطهی انسان را با آسمان و عالم ملکوت قطع کرده و او را اسیر و شیفتهی زمین و دنیای پوچ نماید. در این فرهنگ، دین صورتی تشریفاتی و ابزاری به خود میگیرد و در آن از پرهیزکاری و عدالت خبری نیست.
این نوع از زندگی که مولود فرهنگ اموی ـ رومی است، ذلّت و خواری انسانیت را به همراه دارد. انسانی که از واقعیت ملکوتی خود فاصله بگیرد و حقیقت خود را در دنیای مادی خلاصه کند، در واقع جز ذلّت و خواری چیزی نصیبش نمیشود و دست آخر هم سرنوشتی جز پوچی و سردرگمی در انتظارش نمینشیند.
اصول زندگی حقیقی این است که نگذاریم دستمان از آسمان و غیب و ملکوت بریده شود و عمرمان را در سرگردانی سپری نماییم. انسانهای بزرگ، معنی زندگی خود را در مقاومت در برابر فرهنگی میدانند که قصد دارد حیات آسمانی را از آنها بگیرد. روی همین حساب است که امام حسین (علیهالسلام) در قیام خود فریاد «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» برمیآورد.
هر حاکم و زمامداری که سر کار بیاید خود به خود دوست دارد به سر و وضع شهرها برسد، جاده سازی کند و کارهایی از این قبیل انجام دهد؛ اما صِرف این کارها به هیچ وجه کافی نیست. اهل بیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) علاوه بر آبادانی دنیا، روح معنوی هستند در کالبد جامعه. و نظام اموی تنها کالبد بیروحی از اسلام را به مردم ارائه میدهد که در تجملات دنیا احاطه شده و چیزی از معنویت و نورانیت در آن نمیتوان یافت. بنابراین نهضت حسینی یعنی بقایی همراه با ملکوت، و فرهنگ معاویهای یعنی زیستن همراه با حیات صِرف زمینی.
«««مطلب قبلی مطلب اوّل مطلب بعدی»»»